3 snabba frågor
09/10/2018

till Olle Schubert, om att New Republic har utnämnts till ”Årets PR-byrå” två år i rad, 2017 och 2018. Olle berättar om arbetet bakom framgången, och vad som är på gång framöver.



Är det skillnad på att vinna en första och en andra gång?


– Inte när det gäller känslan på galan, vi blev lika överväldigade och stolta båda gångerna. Men det senaste året har vi lärt oss mer om det gedigna arbetet bakom utmärkelsen. Det är våra uppdragsgivare som har tagit sig tid med enkäter och intervjuer. Vad de säger om oss har vi fått sammanfattat och analyserat i en rapport som vi använder i vår löpande kvalitetsutveckling.

Har New Republic ett hemligt recept för att vinna?

– En av våra bärande idéer är att den som vill bidra till samhällsutvecklingen alltid vinner på transparens, så ett hemligt recept vore att förneka vårt eget DNA. Vår erfarenhet är att man blir både smartare och visare genom att låta sig granskas och kritiseras.

Vi arbetar med att sätta oss in i uppdragsgivares komplexa problem, för att hitta de lösningar som är mest effektiva för just dem. Det kräver långt mer än generell kommunikationskompetens. Här behövs expertis i sakfrågor, stort engagemang och dessutom förmågan att betrakta och analysera uppdragsgivarens verklighet från olika utgångspunkter. Framgångsfaktorn är att attrahera medarbetare med den kapaciteten, och med dem skapa en helhet som är ännu större än summan av delarna.

Siktar ni på att vinna även nästa år?

– Självklart vore det fantastiskt, men utmärkelser är inget självändamål. Störst chans att vinna igen har vi om fokus ligger kvar på att leverera resultat för våra uppdragsgivare. För att långsiktigt hålla oss kvar i toppen rekryterar vi just nu spetskompetens inom ytterligare några branscher som står inför stora och spännande samhällsutmaningar.


Olle Schubert är CEO på New Republic och en av företagets grundare och huvudägare. Han intervjuades av Adam Bergsveen, Senior Consultant på New Republic.

”3 snabba frågor…” är en serie intervjuer som genomförs av New Republic. New Republic utsågs till Årets Byrå 2017 och 2018.

Utmärkelsen baseras på kundernas egna omdömen i Nordens största branschstudie, som genomförs av undersökningsföretaget Regi. New Republic har totalt sett högst kundnöjdhet bland alla byråer (oavsett kategori) i hela Norden och rankas högst av alla kvalificerade byråer i sin kategori inom sex av kriterierna (Årets Byrå 2018). Kriterier där New Republic rankas högst är Affärsnytta, Leveranssäkerhet, Kunskap om varumärken, Proaktivitet, Prisvärdhet, samt Kunskap om kundens marknad.